I. The Trottel Music Manufacture (since 1982)
Az 1982-ben indult Trottel együttes ’85-től dolgozik folyamatosan, majd – a világútlevél áldásának köszönhetően – ’88-ban kezdte el körbejárni a világot. A banda a ’90-es évektől fogva már nemcsak a térben-, hanem határtalan zenei kísérletezésben is utazik. A stílus-, hangszerelés-, felállásbeli stációkat egy ideig különböző névváltozatok (Der Trottel – Die Trottel – Trottel – Troxx – Trottel Monodream – Trottel Stereodream Experience – Trottel Stereodream Workshop – Rupasoff) jelölték, de az utóbbi tíz évben nagyjából már megállapodtak a Trottel Stereodream Expereience önmeghatározás-elnevezés, illetve az elektronikával megbolondított, népzenei ihletésű pszichedelikus irányvonal mellett. A punk eredetre manapság leginkább a “csináld magad” attitűd emlékeztet még…
A Rupaszov Tamás basszusgitáros vezette Trottel zenei társulat (zenekar, kiadó, koncertszervező, stb.) valószínűleg több helyen járt már külföldön, mint a nagy magyar rocklegendák együttvéve. Mostanra már nagyjából háromszáz, javarészt európai városban adtak koncertet. Nem ritka az olyan település, ahol napjainkig legalább egy tucatszor léptek fel. Lemezeik egy része neves külföldi alternatív kiadók gondozásában látott napvilágot. Hangfelvételeik másik részét pedig saját kiadójuk, – a hazai underground jelentős részének archiválója, – a Trottel Records adta ki, majd ezután kerültek külföldi terjesztésre. Ez a fajta aktivitás jót tesz a nemzetközi ismertségüknek, illetve ennek az egészséges underground vérkeringésnek hasznos hozadéka az élő, működő kapcsolatrendszert is.
II. A Trottel életében csak egyvalami állandó: a változás
2013. október 21-én második alkalommal volt közös, filmfelvétellel egybekötött Ozric Tentacles – Trottel Stereodream Experience koncert az A38 hajón. Az első 2010. november 15-én zajlott le, amikor is az akkori Trottel felállás (Rupaszov, Pusi, Papp Dani) a szenzációs Embryo album anyagát mutatta be elejétől a végéig (Embryo, The Time Traveller, Steady Moments, New Soundscapes, Virtual); valamint egy ráadás szerzeményt (Psychedelic Sound Exploration), amit már a következő nagylemezre szántak. Ez a felvétel képezi alapját a 2012-ben napvilágot látott első Trottel DVD-nek, a Psychedelic Sound Exploration – Embyro Live at A38 című koncertfilmnek.
Azóta trottelileg ismét, sokadszorra is nagyot fordult a világ. A tagok ismét, sokadszor is kicserélődtek. Rupaszov pedig ismét, sokadszorra is csavart egyet a dolgokon: és új tagokkal, új felfogásban, új műsort mutatott be. Pusi távozásával kikerült a hangképből az elektromos- és a steel-gitár, valamint az összes billentyűs hangszer: szintetizátor és elektromos orgona is. Helyét a szólista poszton Fekete Inci (Navrang) vette át, aki elektromos hegedűn játszik. Rupaszov és Inci párhuzamosan egy másik bandában, a PaprikaPaprika elnevezésű “gyorsreagálású” formációban is együtt játszanak. Azonban míg ott egy autentikusabb, vokális népzenei vonulat dominál, addig a Steredream Experience esetében a súlyos: elektronikus effektekkel, pedálokkal, káoszpaddal, “ketyekütyékkel” megtámogatott instrumentális folyamatzene, pszichedelikus örvénylés a fő csapásirány.
A Trottel jelenlegi dobosa Almási Krisztián (Úzgin Űver), aki korábban már töltött egy rövidebb időszakot a Trottelben, de akkoriban nem készült sem új műsor, sem pedig hangfelvétel. Krisztián és Inci ugyanúgy kulcsfontosságú szereplői a jelenlegi korszaknak, mint ahogy Pusi és Dani az előzőnek. Ugyanis amíg utóbbiak statikus színpadi jelenlét mellett kiemelkedő precizitást és egyfajta kimért, hűvös, néhol “krautos”, néhol “korai floydos” hangulatot adtak az akkori Trottel műsornak, addig a mostani felállás játékában messze több az esetlegesség, több az improvizáció, a játékosság és a spontaneitás. Inci rendkívül fotogén jelenség: mély átéléssel, sokat mozogva, az adott pillanatra gyorsan reagálva, mosolygósan játszik. Mindezzel jól kiegészítve a színpadon a folyamatosan pörgő Rupaszovot. Krisztián pedig nagyon jól kapja el az elszállós hangulatokat, sokkal ösztönösebben üt elődeinél. Kifejezetten jól és sokat használja a tamokat, arra a bizonyos “törzsi” hangulat felidézésére, mely a modernkori Trottel sajátja; illetve nagyon érzi a cinek hatásos használatát, a megfelelő pszichedelikus feeling eléréséhez.
Rupaszov a jelenlegi műsorban nem énekel a basszusgitár mellett. Viszont a korábbinál is sokoldalúbb a különböző elektronikus zajok keltésében. A hangképet az elektronika uralja, mely a dob és a basszus ütemével társulva: zenei – szellemi – gondolati – asszociációs belső utazásra invitálja a hallgatót. A népi ihletésű dallamokat játszó, effektpedállal megtámogatott-megbolondított elektromos hegedű kellemes, meleg tónusú hangzása pedig a hab a tortán. Az összhatás ezért részben ellenképe a Embryo-korszaknak, miközben, egyúttal – paradox módon – mégis értelmes, értelmezhető szerves folytatása is annak.
III. New Times – új műsor
A 2013-as Trottel műsor legrégebbi darabja a Fluid klasszikusa, az akkori formáció névadója: a Monodream. Szabados Györgyi hegedűs témáinak feldolgozása adja magát, mely rendkívül jól áll az Incis formációnak is. Talán most, ezzel a felállással érdemes volna a teljes Fluid albumot, dalról-dalra feldolgozni.
Az eredetileg a One Step Ahead minimalbumon szereplő Soundscapes ismét, másodszor is átdolgozásra került. A második változat az Embryo CD-n, illetve turnén és a koncert DVD-n New Soundcapes néven szerepelt, de mostanra ismét új köntöst öltött. Ez is nagyon ütős és érdekes lett. Miután a zenekar a Soundscapes témát évek óta műsoron tartja, könnyen meglehet, hogy az átvariált harmadik verzió felkerül a 2014-re tervezett következő Trottel stúdiólemezre is.
Az Embryo korongról a címadó – és a New Soundscapes tételen kívül, a csodálatos The Time Traveller is elhangzott. Kétségkívül ezeket várta, ezek új változataira volt leginkább kíváncsi a közönség, annak is az A38 hajóra elsősorban a Trottel miatt érkező része. Jelentem: senkinek sem kellett csalódnia. Azoknak sem, akik a kvintett által rögzített stúdió CD-n megjelent, illetve a DVD-n kiadott, trió által feljátszott koncert-változatokat szeretik, mert minden esetben megmaradt az eredeti kompozíció, – felépítés és – hangulat. De azoknak sem lett-lesz kellemetlen, akik a népiesebb hangzás-, vagy régebbi spontánabb Trottel hívei, mert a jelenlegi formáció felfogásában legalább annyira izgalmas lett a végeredmény, mint bármelyik korábbi zenei kísérlet az elmúlt 20 év Trottel lemezein, koncertjein.
A Psychedelic Sound Exploration, egyetlen új szerzeményként, a koncert DVD címadó tétele lett. A kompozíció első része mostanra nagyon megváltozott. Jobban leköti a figyelmet, mint korábban. Viszont a tuc-tuc jellegű második részt most még nem éreztem késznek: jelenleg talán még túl kevés szólisztikus téma van benne, így úgy tűnhet, hogy a záró tétel túl sokáig tart. Ezek után kíváncsian várom milyen lesz az albumra kerülő harmadik változat.
A headliner The Ozrics előtt elhangzó új Trottel S.E. műsorba két, teljesen új szerzemény is bekerült. A Smooth Beginning a címéhez méltóan egy ideális, hangulatos koncertnyitó darab. Intróként is kitűnő, de több annál. Az új idők hírnöke, a New Times pedig egy érdekes kísérlet, mely már elsőre is érezhetően többszöri hallgatást érdemel az igényes hallgatótól. Soha rosszabbakat! Az új albumot illetően több, mint reménykeltő ez az ízelítő.
Apró negatívum, hogy a múltkori előadással szemben, most egyáltalán nem volt háttérvetítés vagy robotlámpa támogatás az A38 hajón a Trottel Stereodream Experience előadása alatt. Pedig az ilyen jellegű zenéhez kifejezetten passzol az értelmesen kialakított erőteljes színpadi fény-show.
IV. Two Steps Ahead
A Trottel legénysége természetesen most is mozgásban van. Jelenleg új kompozíciókon dolgoznak, miközben sokadik olaszországi turnéjukon játszanak. Továbbá az új album mellett előkészületben van a második A38-as fellépés anyagából összeállított koncertfilm, illetve a ’80-as évek érdekesebb Die Trottel demó-felvételeiből válogatott archív CD is. The Story Goes On…
passzio.hu
|